Sivut

maanantai 20. lokakuuta 2014

-13kg

Heippa ihanat! 

Tänään ilmoille pärähtää hiukan erilainen postaus. Varsinaisesti tämä ei ole kauneuteen liittyvä postaus, mutta toisaalta se on sitä kyllä. Sillä kyllähän kauneus ja terveys kulkevat ehdottomasti käsi kädessä.

Vasemmanpuoleinen kuva otettu 11.6 | oikeanpuoleinen kuva otettu 2.9

Tässä on kaksi kuvaa minusta. Vasemmanpuoleinen kuva on otettu kesäkuussa ja oikeanpuoleinen kuva on otettu syyskuussa. Aikaa välissä on noin 2,5 kuukautta ja paino minulla on pudonnut siinä välissä 10 kiloa. Ja vaikka vasemmanpuoleisessa kuvassa hymy onkin leveämpi, voin kertoa että en ollut läheskään niin onnellinen silloin, kuin nyt olen. En kirjoita tätä postausta siksi, että haluiaisin hehkuttaa sitä kuinka paljon olen laihtunut, vaan siksi, että tiedän siellä ruudun toisella puolella olevan varmasti saman asian kanssa taistelevia. Ja ihmisiä, jotka ansaitsevat olla yhtä hyvinvoiva kuin minä nyt olen. Ja jos tämä postaus saa edes yhden ihmisen syömään hiukan paremmin ja liikkumaan enemmän tai edes harkitsemaan asiaa, se on minulle jo suuri voitto. 

Tänään haluankin siis jakaa teille oman tarinani. Tarinani siitä kuinka pahoinvoivasta ja todella väsyneestä ihmisestä tuli terveellistä ruokaa ja lenkkeilyä rakastava ilopilleri.

Kesän alkaessa ihmiset yleensä tuntevat itsensä ihanan eloisiksi ja onnellisiksi, kun aurinko alkaa lämmittämään. Joka puolella näkyy onnellisia, hymyileviä ihmisiä. Vaan minäpä en ollut onnellinen. Osittain kyllä olin, mutta kärsin jatkuvasta selkäkivusta, päänsärystä, väsymyksestä, turvotuksesta ja huonosta olosta. Ja aivan kesäkuun alussa koin yhtäkkiä jonkinlaisen herätyksen, kun yhtenä päivänä minua ei enää huvittanut aamulla nousta sängystä. En ollut masentunut, vaan niin väsynyt ja huonovointinen. Sinä aamuna päätin, että minun on muutettava elintapojani.


Aiemmin söin todella huonosti, nukuin huonosti, enkä harrastanut juuri mitään liikuntaa. Tälle kaikelle tein todellisen muutoksen. Aloitin lenkkeilyn ja kuntosalilla käymisen, rupesin syömään 5 kertaa päivässä terveellistä, mutta kuitenkin tavallista kotiruokaa ja jätin herkkujen syömisen paaaaaaljon vähemmälle. Jo viikon päästä huomasin ison eron itsessäni. Olin paljon elinvoimaisempi, iloisempi ja jaksoin paljon enemmän. Minulla oli hyvä olo. Sitten pudotinkin yllättäen 13 kiloa. Olen muuttanut elintottumukseni täysin, enkä enää koskaan aio palata entiseen. Vaikka minulla onkin vielä pudotettavaa, niin tällä hetkellä olen todella tyytyväinen itseeni. Sekä ulkonäkööni, että olooni. Ja voin hyvällä omatunnolla rehellisesti sanoa, että pidän ja rakastan itseäni.

Nyt haluankin haastaa kaikki lukijani hyppäämään tällä viikolla sieltä sohvan pohjalta ylös ja siirtymään lenkkipoluille sekä terveellisten ruokien ääreen. Voin luvata, että viikon jälkeen olo on jo paaaaljon parempi ja siihen oloon jää koukkuun. Ehkä jopa pahemmin kuin kynsilakkaan. ;)

Ja ennen kuin kukaan luulee mitään muuta, niin vaikka ylipainoa löytyisikin, siinä ei ole mitään pahaa niin kauan kun voi hyvin ja on itseensä tyytyväinen. Ihminen on vaan paljon kauniimpi, kun se hymyilee. Ja varsinkin silloin kun se on aitoa, hyvinvoivan ihmisen hymyä.

Terveellistä viikkoa kaikille. 

26 kommenttia:

  1. Onnittelut! Aivan suunnattoman hieno saavutus noinkin lyhyessä ajassa! Itselläni ei ole varsinaista ylipainoa, mutta tein myös ruokavalio remontin ja rupesin käymään kuntosalilla tuossa elokuun alussa ja voin allekirjoittaa tuon, että olo on paljon energisempi ja mieli pirteämpi. Tsemppiä jatkoon :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi kiitos paljon Heidi! ♥ Hienoa, että säkin olet tehnyt terveellisempiä valintoja! Se on kyllä jännää mikä vaikutus liikunnalla ja ruokavaliolla onkaan ja sen ymmärtää vasta oikeiden valintojen jälkeen. Tsemmpiä myös sulle jatkoon! :)

      Poista
  2. Mulla on elämäntaparemontti työn alla. Hankalaan aikaan kyllä aloitin sen ku elämässä on niin paljo isoja ja raskaita asioita meneillään. Tuli vaan se pysäys, että nyt tai ei koskaan...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hienoa Katarooma kun säkin olet aloittanut! Ja todella paljon tsemppiä sinne ja oikein iso halaus jaksamiseen. ♥ Se remontin aloittaminen useasti tuleekin ihan yllättäen mieleen ja juuri silloin se kannattaakin aloittaa. Muistat vaan, että raskaidenkin asioiden keskellä pieni kävelylenkki vaikka hyvässä seurassa piristää mieltä kummasti! ♥

      Poista
  3. Mun pitäis kanssa ottaa iteäni niskasta kiinni ja lähtee sinne lenkille. Vitjat kun asuisit lähempänä ni saisit potkia mut lenkille :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi Marina! Nyt ylös, ulos ja lenkille, hopotihop! ;D Mun täytyy varmaan alkaa sun virtuaaliseks potkijaks, kun en asu lähempänä! :DDD

      Poista
  4. Vautsi, onnea elämäntaparemontista! :) Mä olen aina ollut alipainoinen ja siksi on ollut helppo ajatella että voin syödä miten huvittaa ja mitä sitä siellä lenkilläkään aikaa kuluttamaan, siinähän saattaisi vaikka palaa kaloreita (mun kohdalla laihtuminen ei ole toivottavaa). Olenhan mä toki liikuntaa harrastanut elämäni aikana lenkkeilystä tanssiin ja saliin, mutta nyt on ollut muutaman vuoden todella hiljaista sen suhteen. Tuntuu etten jaksa, oon niin väsynyt :D Aika ristiriitaista, eikö, liikunnastahan sitä energiaa juuri tulee!

    Mutta kuule Anniina, jos koskaan oot lenkkikaveria vailla, niin hihkaise mulle ja nappaa mut tästä Valtakadulta messiin! Persiille potkiminen tulisi tarpeeseen!! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Maiju! ♥ Sitä helposti kyllä lähtee ajattelemaan juuri noin ja jokainen ihminen (niinkuin minäkin) tykkää keksiä itselleen kaikenlaisia verukkeita. Mullakin oli jos jotakin syytä, miksen mene lenkille ja syö paremmin. Mulla oli myös samanlainen tilanne liikunnan suhteen, kuin sulla ja oli juuri tuo olo että ei vaan jaksa. Mutta kun sitä liikuntaa ei ole hetkeen harrastanut, se unohtuu kuinka pirteä olo siitä tulee! Ja kun sitä liikuntaa ei ole harrastanut, alkuun tuntuukin ettei jaksaisi yhtään. Ja kuule Maiju mun täytyy ehdottomasti napata sut mukaan joku päivä! :) ;)

      Poista
  5. Hienoa kuulla! :) Ja näyttää tosi hyvältä, jatka samaan malliin!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi kiitos Liisa! ♥ Ja jatketaan, ehdottomasti! :)

      Poista
  6. Huikeata onnittelut saavutuksesta

    VastaaPoista
  7. Onnea hienosta suorituksesta! Itelläki kesällä putosi hirveesti kiloja terveellisen elämäntavan vuoksi, mut nyt on taas kiloja tullut syksyn mukana ja pitää yrittää tehdä ryhdistäytymisliike äkkiä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Nunnu! ♥ On hienoa että sulla on mennyt kesä terveellisesti, vaikka nyt on tullut takapakkia. Ainakin tiedät jo mistä jatkaa kun saat ryhdistäydyttyä! :) Tsemppiä sulle paljon! ♥

      Poista
  8. Vautsi, onnea! <3 olet kyllä aivan mahdottoman kaunis noissa molemmissa kuvissa! Itseasiassa huomasin muutoksen jo vähän aikaa sitten tuosta sinun ruudun takana kuvastasi ja voi että olen onnellinen puolestasi;)
    Itsellä on takana nyt vuosi painon kanssa jojoilua ja tiedän kyllä että ne terveelliset elintavat ja liikunta tekevät ihanan olon, mutta jotenkin se tuntuu välillä niin hankalalta. Nyt olen taas ottanut itseä niskasta kiinni, kun tuntui tosiaan että tahtoisi vain nukkua ja nukkua, eikä mitään muuta. Toivotaan että tämä tästä vielä iloksi muuttuu=)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi kiitos ihanasta kommentista Kynsille! ♥ Hihi, kyllä mussa on tapahtunut melkoinen muutos kun olet sen jo tuosta sivupalkin kuvasta huomannut! :D Mä kyllä jaan sun kanssa tuon tunteen, että välillä terveellinen elämä on hankalaa. Ja tottakai se on, olisihan se helpompi vain istua sohvalla ja syödä suklaata! Mutta muistat vaan antaa itsellesi niitä hölläilypäiviä ja herkuttelupäiviä, elämä ei saa olla pelkkää "saleilua ja salaattia!". Ja voit kokeilla vaikka sellaista keinoa, jonka minä kehitin itselleni. Silloin kun päätin aloittaa terveellisemmän elämän, kuvasin itsestäni videon. Videolla kerroin kuinka väsynyt olin ja miltä minusta tuntui. Joka kerta, kun minun on tehnyt mieli luovuttaa, olen katsonut sen videon itsestäni ja miettinyt haluanko palata entiseen enää.. Seuraavana päivänä on aina tehnyt mieli mennä lenkkipolulle! Paljon sulle tsemppiä jatkoon! ♥

      Poista
    2. fiksu idea, täytyypä laittaa korvan taakse;) Nyt on onneksi ollut niin ihanat säät että niidenkin puolesta on tehnyt mieli lähteä lenkkeilemään ja kuntoa kohottamaan!

      Poista
    3. Hih. :) No niin kyllä on! Syksyllä on aivan ihanaa lenkkeillä, kun ei ole liian kuuma, muttei myöskään kylmä! :)

      Poista
  9. Mahtavaa Anniina! Mä kanssa tiputin viimevuonna talvella 8kg, mutta nyt se kaikki on melkein tullu takasin. Täytyisi taas ottaa itseä niskasta kiinni ja lähteä lenkille, mutta kun nyt on noi kepit, niin se on hiukan vaikeeta... :(

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos murunen! ♥ Vautsi, hienoa tuo 8kg pudotus! Äläkä sure tai vaivu epätoivoon sen takia, että nuo kilot ovat tulleet takaisin. Pidä se mielessä, että nyt ainakin tiedät voivasi pudottaa ne kilot uudestaan! Ja eikä mene kauaa, kun saat nuo kepit pois. Sen aikaa voit kerätä itsellesi hurjan määrän motivaatiota! Tsemppiä! ♥♥

      Poista
  10. Vau, noin lyhyessä ajassa! :) Onneks olkoon!

    VastaaPoista
  11. Mahtava saavutus Anniina! Onnea todella paljon.
    Kilojen karistaminen ei tosiaan ole helppoa, sohvan nurkkaan jääminen ja lössöily on. Ja niitä tekosyitä keksii enemmän kuin mitään muuta, ettei tarvitisi lähteä. Mulla mieleisenä harrastuksena on juoksu, sillä voin lähteä juoksulenkille silloin kun itselle sopii, nyt kun lapset vaativat vielä huolenpitoa. Tsemppiä jatkoon elämänmuutoksen kanssa - ihana huomata ihan tekstistä, miten nautit uudesta itsestäsi!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi kiitos paljon Kata! ♥ Tuo on niin totta joka sana. Juoksu on kyllä ihana laji! Itsekin juoksin tuossa jonkin aikaa, mutta otin ilmeisesti liian ison harppauksen kerralla, kun polvet kipeytyivät. Pienen tauon jälkeen olen kuitenkin ajatellut aloittaa sen uudestaan hiukan maltillisemmin. :) Ihanaa, että mun tekstistä huokuu se uusi positiivisuus, jota olen elämääni saanut. Toivottavasti se inspiroi muitakin lenkkipoluille, hih!

      Poista